Ποιά είναι τα Στάδια Γλωσσικής Ανάπτυξης
Στάδια Γλωσσικής Ανάπτυξης
1ο Έτος
• Παράγει ήχους ευχαρίστησης
• Αντιδρά στους ήχους και γυρίζει το κεφάλι προς την πηγή του ήχου (μετά τον 6ο μήνα)
• Δείχνει αντικείμενα που θέλει να του δώσουμε
• Εμφάνιση πρώτων λέξεων, εκφραστικό λεξιλόγιο 1-3 λέξεις (πλησιάζοντας τους 12 μήνες)
1-2 Ετών
• Ανταποκρίνεται στο όνομά του
• Κατανοεί οικεία αντικείμενα όταν τα ονομάζουμε
• Κατανοεί και εκτελεί απλές οδηγίες (φέρε μου το ποτήρι, δώσε το κουτάλι στον μπαμπά..)
• Πλησιάζοντας τα 2 έτη έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο άνω των 300 λέξεων
• Πλησιάζοντας τα 2 έτη έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50-100 λέξεων
• Αναγνωρίζει τα μέρη του σώματος ( χεράκια, ποδαράκια, ματάκια, αυτάκια) στο σώμα του ή στο σώμα μια κούκλας
2-3 Ετών
• Κατανοεί και εκτελεί προτάσεις σύνθετης δομής (βάλε το ποτήρι πάνω στο τραπέζι) χωρίς άλλη βοήθεια από νεύματα ή χειρονομίες
• Λέει το όνομά του
• Χρησιμοποιεί απλές ολοκληρωμένες προτάσεις (Μαμά πάμε βόλτα…)
• Απαντά σε απλές ερωτήσεις και ονομάζει αντικείμενα (όχι απαραίτητα με καθαρή άρθρωση)
• Κάνει ερωτήσεις με 2-3 λέξεις ( Τι είναι αυτό;)
• Χρησιμοποιεί σωστά τις προσωπικές αντωνυμίες (εγώ, εσύ, αυτόν…)
• Ακούει με ευχαρίστηση ποιηματάκια / τραγουδάκια ( όπως ‘αχ κουνελάκι’…)
• Επιδίδεται σε συμβολικό και αναπαραστατικό παιχνίδι (κουκλόσπιτο, γκαράζ…)
• Αντιλαμβάνεται 500 – 900 λέξεις
• Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50-250 λέξεις
3-4 Ετών
• Διατυπώνει συχνά ερωτήσεις (ποιος, τι, γιατί, που…)
• Καταλαβαίνει αντίθετες έννοιες
• Μετράει ως το 10
• Χρησιμοποιεί προτάσεις με 4-6 λέξεις
• Καταλαβαίνει 1200-2000 λέξεις
• Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 800-1500 λέξεις
• Χρησιμοποιεί σωστά τον πληθυντικό αριθμό (σε όλες τις πτώσεις)
• Συνεργάζεται/παίζει με τα άλλα παιδιά
• Αφηγείται απλά και πρόσφατα γεγονότα
4-5 Ετών
• Η άρθρωσή του είναι ευκρινής (καταληπτός σε τρίτους)
• Αναγνωρίζει 3 βασικά χρώματα
• Γνωρίζει το ονοματεπώνυμό του και την ηλικία του
• Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 900-2000 λέξεις
• Προσέχει τους άλλους όταν του μιλούν
• Σωστή χρήση γραμματικών κανόνων
• Περιγράφει τη μέρα του στο σχολείο
• Μπορεί να αναδιηγηθεί ιστορίες/παραμύθια που άκουσε
• Χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις 4-8 λέξεις
• Συμμετέχει σε δραστηριότητες-ομαδικές συζητήσεις στον παιδικό σταθμό
5-6 Ετών
• Καταλαβαίνει περίπου 12000 λέξεις
• Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 1500-3000 λέξεις
• Λέει όλα τα σύμφωνα με καθαρή άρθρωση
• Χρησιμοποιεί σωστά τους ρηματικούς χρόνους (παρόν-παρελθόν-μέλλον) όταν μιλά
• Μπορεί να σχεδιάσει (από αντιγραφή) σχήματα, σύμβολα, γράμματα ή το όνομά του
• Μπορεί να κατηγοριοποιήσει έννοιες αντικειμένων (μήλο είναι φρούτο, ο σκύλος είναι ζώο…)
• Γνωρίζει τα χρώματα και σχήματα
• Γνωρίζει τις μέρες της εβδομάδας
• Απολαμβάνει ανέκδοτα, γλωσσοδέτες και άλλα γλωσσικά παιχνίδια
• Αφηγείται με επάρκεια γεγονότα της προσωπικής του ζωής
• Μετράει μέχρι το 30
• Ολοκληρώνει τις εργασίες που του ανατίθενται
• Επικοινωνεί εξίσου καλά με συνομήλικους και ενήλικες
• Συμμετέχει σε δραστηριότητες- ομαδικές συζητήσεις στο νηπιαγωγείο