Λογοθεραπεία

Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τις διαταραχές λόγου, ομιλίας, φωνής και μάσησης – κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες, όποια κι αν είναι η αιτία αυτών των διαταραχών: νευρολογική, εξελικτική ή λειτουργική.
Λογοθεραπεία
Η Λογοθεραπεια αποσκοπεί στην ανάπτυξη της εξωλεκτικής και λεκτικής επικοινωνίας, την καθαριότητα της ομιλίας και της φωνής και στην παραγωγή λόγου των βαρήκοων.
Οι λογοθεραπευτές ασχολούνται με τις ακόλουθες διαταραχές
Αναπτυξιακές διαταραχές ομιλίας
- Αρθρωτικές διαταραχές
- Φωνολογικές διαταραχές
- Δυσαρθρία
- Διαταραχές στη ροή της ομιλίας (τραυλισμός, ταχυλαλία)
Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές
- Βαρηκοΐα – κώφωση
- Διαταραχές χρήσης της γλώσσας- Πραγματολογικές Διαταραχές (Αυτισμός, Σύνδρομο Asperger, Σημασιολογική – Πραγματολογική διαταραχή)
- Ειδική Γλωσσική Διαταραχή
- Γλωσσικές δυσκολίες που οφείλονται σε νοητική υστέρηση
- Μαθησιακές δυσκολίες
- Διαταραχές σίτισης και κατάποσης (δυσφαγία)
- Διαταραχές φωνής
- Κρανιοπροσωπικές ανωμαλίες
- Χειρουργικές επεμβάσεις κεφαλής και τραχήλου (λαρυγγεκτομή)
- Νευρογενείς διαταραχές και σύνδρομα
- Εγκεφαλικά επεισόδια – αφασίες
- Κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις
Η λογοθεραπεία έχει ως στόχο την διάγνωση και θεραπεία-αποκατάσταση όλων των παραπάνω διαταραχών , σε συνεργασία κάποιες φορές με άλλες ειδικότητες όπως την εργοθεραπεία, την ειδική αγωγή και την ψυχολογική υποστήριξη.
Στάδια Γλωσσικής Ανάπτυξης
1ο Έτος
• Παράγει ήχους ευχαρίστησης
• Αντιδρά στους ήχους και γυρίζει το κεφάλι προς την πηγή του ήχου (μετά τον 6ο μήνα)
• Δείχνει αντικείμενα που θέλει να του δώσουμε
• Εμφάνιση πρώτων λέξεων, εκφραστικό λεξιλόγιο 1-3 λέξεις (πλησιάζοντας τους 12 μήνες)
1-2 Ετών
• Ανταποκρίνεται στο όνομά του
• Κατανοεί οικεία αντικείμενα όταν τα ονομάζουμε
• Κατανοεί και εκτελεί απλές οδηγίες (φέρε μου το ποτήρι, δώσε το κουτάλι στον μπαμπά..)
• Πλησιάζοντας τα 2 έτη έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο άνω των 300 λέξεων
• Πλησιάζοντας τα 2 έτη έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50-100 λέξεων
• Αναγνωρίζει τα μέρη του σώματος ( χεράκια, ποδαράκια, ματάκια, αυτάκια) στο σώμα του ή στο σώμα μια κούκλας
2-3 Ετών
• Κατανοεί και εκτελεί προτάσεις σύνθετης δομής (βάλε το ποτήρι πάνω στο τραπέζι) χωρίς άλλη βοήθεια από νεύματα ή χειρονομίες
• Λέει το όνομά του
• Χρησιμοποιεί απλές ολοκληρωμένες προτάσεις (Μαμά πάμε βόλτα…)
• Απαντά σε απλές ερωτήσεις και ονομάζει αντικείμενα (όχι απαραίτητα με καθαρή άρθρωση)
• Κάνει ερωτήσεις με 2-3 λέξεις ( Τι είναι αυτό;)
• Χρησιμοποιεί σωστά τις προσωπικές αντωνυμίες (εγώ, εσύ, αυτόν…)
• Ακούει με ευχαρίστηση ποιηματάκια / τραγουδάκια ( όπως ‘αχ κουνελάκι’…)
• Επιδίδεται σε συμβολικό και αναπαραστατικό παιχνίδι (κουκλόσπιτο, γκαράζ…)
• Αντιλαμβάνεται 500 – 900 λέξεις
• Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50-250 λέξεις
3-4 Ετών
• Διατυπώνει συχνά ερωτήσεις (ποιος, τι, γιατί, που…)
• Καταλαβαίνει αντίθετες έννοιες
• Μετράει ως το 10
• Χρησιμοποιεί προτάσεις με 4-6 λέξεις
• Καταλαβαίνει 1200-2000 λέξεις
• Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 800-1500 λέξεις
• Χρησιμοποιεί σωστά τον πληθυντικό αριθμό (σε όλες τις πτώσεις)
• Συνεργάζεται/παίζει με τα άλλα παιδιά
• Αφηγείται απλά και πρόσφατα γεγονότα
4-5 Ετών
• Η άρθρωσή του είναι ευκρινής (καταληπτός σε τρίτους)
• Αναγνωρίζει 3 βασικά χρώματα
• Γνωρίζει το ονοματεπώνυμό του και την ηλικία του
• Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 900-2000 λέξεις
• Προσέχει τους άλλους όταν του μιλούν
• Σωστή χρήση γραμματικών κανόνων
• Περιγράφει τη μέρα του στο σχολείο
• Μπορεί να αναδιηγηθεί ιστορίες/παραμύθια που άκουσε
• Χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις 4-8 λέξεις
• Συμμετέχει σε δραστηριότητες-ομαδικές συζητήσεις στον παιδικό σταθμό
5-6 Ετών
• Καταλαβαίνει περίπου 12000 λέξεις
• Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 1500-3000 λέξεις
• Λέει όλα τα σύμφωνα με καθαρή άρθρωση
• Χρησιμοποιεί σωστά τους ρηματικούς χρόνους (παρόν-παρελθόν-μέλλον) όταν μιλά
• Μπορεί να σχεδιάσει (από αντιγραφή) σχήματα, σύμβολα, γράμματα ή το όνομά του
• Μπορεί να κατηγοριοποιήσει έννοιες αντικειμένων (μήλο είναι φρούτο, ο σκύλος είναι ζώο…)
• Γνωρίζει τα χρώματα και σχήματα
• Γνωρίζει τις μέρες της εβδομάδας
• Απολαμβάνει ανέκδοτα, γλωσσοδέτες και άλλα γλωσσικά παιχνίδια
• Αφηγείται με επάρκεια γεγονότα της προσωπικής του ζωής
• Μετράει μέχρι το 30
• Ολοκληρώνει τις εργασίες που του ανατίθενται
• Επικοινωνεί εξίσου καλά με συνομήλικους και ενήλικες
• Συμμετέχει σε δραστηριότητες- ομαδικές συζητήσεις στο νηπιαγωγείο